Guia docente 2023_24
Centro Universitario de la Defensa de la Escuela Naval Militar de Marín
Grao en Enxeñaría Mecánica
 Materias
  Empresa: Introdución á xestión empresarial
   Contidos
Tema Subtema
Tema 1: A EMPRESA 1.1 Concepto de empresa.
1.2 Función da empresa
1.3 Obxectivos da empresa
1.4 Marco institucional e xurídico.
1.5 Tipos de empresa.
1.6 A empresa como sistema.
Tema 2: DIRECCIÓN ESTRATÉXICA 2.1 A importancia da contorna.
2.2 Tipos de contornas.
2.3 Análise da contorna xeral. PESTEL.
2.4 Avaliación da contorna específica e do atractivo dun sector ou mercado: Modelo das cinco forzas competitivas de Michael Porter.
2.5 Análise interna. DAFO
2.6 Niveis de dirección e funcións directivas.
2.7 O proceso estratéxico e tipos de estratexias.
Tema 3: O SISTEMA FINANCIEIRO (PARTE I). ESTRUTURA ECONÓMICA E FINANCIEIRA DA EMPRESA 3.1 A importancia da xestión económico-financeira na empresa.
3.2 Estrutura económico-financeira da empresa: activo, patrimonio neto e pasivo.
3.3 Situacións patrimoniais: equilibrio.
3.4 Concepto de contas anuais.
3.5 Diagnóstico económico-financeiro a través da análise dos balances: informes para a xestión.
3.6 Fondo de manobra ou fondo de rotación.
Tema 4: O SISTEMA FINANCIEIRO (PARTE II). OS RESULTADOS DA EMPRESA 4.1 Diagnóstico económico-financeiro a través da análise de ratios.
4.2 Liquidez.
4.3 Solvencia.
4.4 Rentabilidade económica e rendibilidade financeira.
Tema 5: O SISTEMA FINANCIEIRO (PARTE III). INVERSIÓN 5.1 Concepto de investimento.
5.2 Clases de investimentos.
Tema 6: O SISTEMA FINANCIEIRO (PARTE IV). FINANCIACIÓN 6.1 Concepto de financiamento.
6.2 Tipos de fontes de financiamento.
6.3 Métodos ou criterios de selección e avaliación.
6.4 Período mínimo ou medio de maduración.
Tema 7: O SISTEMA DE PRODUCIÓN (PARTE I). ASPECTOS XERAIS 7.1 Conceptos asociados á produción.
7.2 Antecedentes.
7.3 Decisións asociadas á función de produción.
7.4 Técnicas para aumentar a produtividade.
7.5 Técnicas de seguridade industrial.
Tema 8: O SISTEMA DE PRODUCIÓN (PARTE II). CUSTOS DE PRODUCIÓN 8.1 Concepto de custo.
8.2 Clasificación dos custos.
8.3 O custo de produción.
8.4 A conta de resultados.
8.5 O limiar de rendibilidade ou punto morto.
Tema 9: O SISTEMA DE COMERCIALIZACIÓN 9.1 Introdución e conceptos básicos.
9.2 Obxectivos.
9.3 A conduta do consumidor.
9.4 Plan de mercadotecnia. Ferramentas do Marketing Mix.
9.5 Marketing nas Forzas Armadas.
Tema 10: O SISTEMA DE ADMINISTRACIÓN (PARTE I). XESTIÓN DE ADQUISICIÓNS 10.1 Definición e características dos proxectos de enxeñería.
10.2 Guías para a xestión de proxectos.
10.3 O proceso de xestión de adquisicións (contratación).
10.4 Especificacións técnicas e administrativas.
Tema 11: O SISTEMA DE ADMINISTRACIÓN (PARTE II). PLANIFICACIÓN E CONTROL 11.1 Natureza e concepto de planificación.
11.2 O proceso de planificación nunha empresa.
11.3 Principios para unha planificación efectiva.
11.4 Natureza e concepto de control.
11.5 Tipos de control.
Tema 12: O SISTEMA DE ADMINISTRACIÓN (PARTE III). XESTIÓN DE RRHH 12.1 Conceptos.
12.2 Cultura e liderado.
12.3 Estrutura das organizacións.
12.4 Busca, selección e contratación.
12.5 Formación e capacitación.
12.6 Valoración e retribución.
12.7 Xestión do talento.
Tema 13: O SISTEMA DE ADMINISTRACIÓN (PARTE IV). RESPONSABILIDADE SOCIAL CORPORATIVA E SOSTIBILIDADE CORPORATIVA 13.1 Introdución e conceptos básicos.
13.2 Principais impactos ambientais derivados das accións e proxectos empresariais.
13.3 Beneficios da RSC para a organización.
13.4 Investimento socialmente responsable.
13.5 O RSC aplicada a Defensa. O caso particular da Armada Española.
13.6 Exemplos de aplicación da RSC en empresas.
PROGRAMACIÓN DE CRÉDITOS PRÁCTICOS Práctica 1: A empresa e dirección estratéxica.
Obxectivos e desenvolvemento: Preténdese que o alumno resolva problemas relativos ás contornas xeral e específica, así como a establecer decisións estratéxicas, empregando ferramentas como a análise Pestel, o modelo das cinco forzas competitivas de Porter, a análise Dafo, a matriz BCG e a matriz de Ansoff.

Práctica 2: Análise dos estados financeiros.
Obxectivos e desenvolvemento: Preténdese que o alumno realice un diagnóstico económico-financeiro dunha empresa mediante a análise do seu balance, ratios e rendibilidades.

Práctica 3. Financiamento e investimento.
Obxectivos e desenvolvemento: O obxectivo principal desta práctica é a familiarización do alumno co financiamento e investimento da empresa aplicando sistemas de financiamento, así como determinar a rendibilidade dun proxecto de investimento mediante indicadores VAN e TIR.

Práctica 4: Organización da produción.
Obxectivos e desenvolvemento: O obxectivo principal desta práctica é que o alumno se familiarice cos conceptos de custos, produtividade e stocks.

Práctica 5: Planificación e control.
Obxectivos e desenvolvemento: O obxectivo principal desta práctica é que o alumno entenda e realice unha planificación de obxectivos concretos e coñeza as distintas formas de control. Para iso, utilizaranse ferramentas de planificación de xestión como os diagramas de Gantt e conceptos básicos da técnica de revisión e avaliación de programas.

Práctica 6: Responsabilidade social corporativa.
Obxectivos e desenvolvemento: Preténdese que o alumno sexa consciente da presenza da responsabilidade social corporativa na contorna das Forzas Armadas e os seus diferentes campos e actuacións. Ademais, para a realización desta práctica, utilizarase a técnica de aprendizaxe cooperativa coñecida como crebracabezas ou jigsaw, que promove a aprendizaxe, a motivación dos estudantes, o compromiso persoal e a necesidade da cooperación cos compañeiros como ferramentas para acadar o éxito en equipo.

Práctica 7: Exposición do caso práctico.
Obxectivos e desenvolvemento: Entrega da memoria e exposición oral do caso práctico "Desenvolvemento dun plan de negocio baseado no Business Model Canvas" exposto durante os seminarios da materia e levado a cabo de forma autónoma aplicando as ferramentas vistas durante o curso.
Neste traballo, que se desenvolverá por grupos, reflectirase a necesidade que posúe unha empresa de dispor dun conxunto multidisciplinar de técnicos expertos en diferentes ámbitos para conseguir pór en práctica as decisións estratéxicas que lle permitan adaptarse á contorna turbulenta e, por tanto, sobrevivir e/ou incrementar a súa competitividade. Para iso, os integrantes do grupo deberán crear unha Startup desenvolvendo, tanto na memoria como na presentación, cada un dos bloques característicos dun plan de negocio, desde a definición do produto e do segmento de clientes ao que se dirixen, pasando pola análise e cuantificación do mercado obxectivo, a definición das diferentes estratexias a empregar en cada un dos bloques expostos, por exemplo o de fixación de prezos, así como por unha análise económica-financeiro minucioso das necesidades presentes e futuras. En consecuencia, deberán asumir as funcións existentes nunha empresa (segundo os distintos temas desenvolvidos nesta materia): dirección estratéxica, dirección financeira, produción, comercialización (mercadotecnia), planificación e control, xestión de recursos humanos, responsabilidade social corporativa, e xestión de adquisicións (compras e/ou subcontratacións). Deste xeito, os alumnos poderán apreciar a gran diversidade de ámbitos profesionais de traballo distintos aos que se pode acceder con esta materia e, por tanto, o contexto multidisciplinar da enxeñaría.
Na presentación intervirán todos os membros do grupo e os profesores avaliarán individualmente o traballo, participación e alcance de coñecementos de cada alumno na sesión de defensa mediante os correspondentes apartados dunha rúbrica deseñada para tal fin. A exposición realizarase coa presenza un profesor do CUD-ENM pertencente a un ámbito docente distinto ao de organización de empresas.
Universidade de Vigo            | Rectorado | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000