Guia docente 2024_25
Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte
Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
 Subjects
  Fundamentos da competencia motriz
   Contents
Topic Sub-topic
1. Fundamentals of motor competence: Definition and classification.

2. Growth, development, and maturation: Evolution of motor and physical competence during childhood and adolescence.

3. Fundamental motor skills: Definition, classification, development, and assessment.

4. Perceptual-motor abilities: Definition, classification, and evolution.

5. Physical-motor development during childhood and adolescence.
1.1. Concept of Physical Education.
1.2. Concept of psychomotricity.
1.3. Basic motor skills.
1.4. Motor contents.

2.1. Growth, development, and maturation.
2.2. Physical development.
2.3. Childhood growth and motor development.

3.1. Definition of fundamental motor skills (FMS).
3.2. Characteristics of fundamental motor skills (FMS).
3.3. Importance of fundamental motor skills (FMS).
3.4. Evolution and phases of basic motor skills (HMB).
3.5. Generic levels of mastery of fundamental motor skills (FMS).
3.6. Classification of fundamental motor skills (FMS).
3.7. Sequencing of fundamental motor skills (FMS).
3.8. Development of fundamental motor skills (FMS).

4.1. Definition of perceptuo-motor capacities.
4.2. Classification of perceptuo-motor capacities.
4.3. Evolution of perceptuo-motor capacities.
4.4. Body perception.
4.5. Spatial perception.
4.6. Temporal perception.

5.1. Basic Physical Capacities.
5.2. Classification.
5.3. Sensitive Phases in the Training Process.
5.4. Long-Term Athlete Development Model.
5.5. Training from 7 years to Pre-PHV.
5.6. Mid-PHV Training.
5.7. Post-PHV Training.
1. Fundamentos da competencia motriz: Definición e clasificación.

2. Crecemento, desenvolvemento e maduración: Evolución da competencia motriz e físico-motriz durante a infancia e a adolescencia.

3. As habilidades motrices básicas: Definición, clasificación, desenvolvemento e avaliación.

4. As capacidades perceptivo-motrices: Definición, clasificación e evolución.

5. Desenvolvemento físico-motriz durante a infancia e a adolescencia.
1.1. Concepto de Educación Física.
1.2. Concepto de Psicomotricidade.
1.3. Habilidades motrices básicas.
1.4. Os contidos motrices.

2.1. Crecemento, desenvolvemento e maduración.
2.2. Desenvolvemento físico.
2.3. Crecemento na infancia e desenvolvemento motor.

3.1. Definición das HMB.
3.2. Características das HMB.
3.3. Importancia das HMB.
3.4. Evolución e fases das HMB.
3.5. Niveis xerais de dominio das HMB.
3.6. Clasificación das HMB.
3.7. Secuenciación das HMB.
3.8. Desenvolvemento das HMB.

4.1. Definición das capacidades perceptivo-motrices.
4.2. Clasificación das capacidades perceptivo-motrices.
4.3. Evolución das capacidades perceptivo-motrices.
4.4. A percepción corporal.
4.5. A percepción espacial.
4.6. A percepción temporal.

5.1. Capacidades físicas básicas.
5.2. Clasificación.
5.3. Fases sensibles no proceso de adestramento.
5.4. Modelo de desenvolvemento do deportista a longo prazo.
5.5. Adestramento de 7 anos a pre-PHV.
5.6. Adestramento mid-PHV.
5.7. Adestramento post-PHV.
Universidade de Vigo            | Rectorado | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000