Guia docente 2015_16
Facultade de Filoloxía e Tradución
Máster Universitario en Lingüística Aplicada
 Materias
  Adquisición e Desenvolvemento da Lingua na Comunidade Xorda
   Bibliografía. Fontes de información

Bonvillian, John D. & Raymond J. Folven (1993): Sign language acquisition: Developmental aspects. En Marschark, M. & M. D. Clark (eds.), Pschycological perspectives on deafness, vol. I. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 229-265.

Chen Pichler, Deborah (2012): Acquisition. In Pfau, Roland, Markus Steinbach & Bencie Woll (eds.) (2012): Sign Language. An International Handbook. Berlin / Boston: de Gruyter Mouton, 647-686.

Colin, Kimberly E., Gene R. Mirus, Claude Mauk & Richard P. Meier (2000): The acquisition of first signs: place, handshape and movement. En Chamberlain, C., J. P. Morford & M. I. Mayberry (eds.), Language acquisition by eye. Londres: Lawrence Erlbaum, 51-70.

Lillo-Martin, Diane (1999): Modality effects and modularity in language acquisition: the acquisition of American Sign Language. En Ritchie, W. C. & T. K. Bhatia (eds.), Handbook of child language acquisition. San Diego, California: Academic Press, 531-567.

Marchesi, Álvaro (1987): El desarrollo cognitivo y lingüístico de los niños sordos. Madrid: Alianza.

Morgan, Gary & Bencie Woll (eds.): Directions in sign language acquisition. Amsterdam: Benjamins.

Petitto, Laura A. (2000): On the biological foundations of human language. En Emmorey, K. & H. Lane (eds.), The signs of language revisited: An anthology in honor of Ursula Bellugi and Edward Klima. Mahway, NJ: Lawrence Erlbaum, 449-473.

Plaza-Pust, Carolina & Esperanza Moralez-López (eds.): Sign bilingualism. Language development, interaction, and maintenance in sign language contact situations. Ámsterdam / Filadelfia: John Benjamins.

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2005): Comunicar a través del silencio: las posibilidades de la lengua de signos española. Universidad de Sevilla. (Cap. 6: “La adquisición de las lenguas de signos”). 

Skliar, Carlos, María Ignacia Massone & Silvana Veinberg (1995): El acceso de los niños sordos al bilingüismo y al biculturalismo.Infancia y aprendizaje, 69-70, 85-100. Versión on-line:

http://www.virtual.udesc.br/Midiateca/Publicacoes_Educacao_de_Surdos/artigo04.htm

Slobin, Dan I. (ed.) (1985): The crosslinguistic study of language acquisition. Volume 2: Theoretical issues. New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Tomasello, Michael (2003): Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Universidade de Vigo            | Reitoría | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000