Guia docente 2023_24
Facultade de Belas Artes
Grao en Belas Artes
 Materias
  Arte: Arte e modernidade
   Contidos
Tema Subtema
1ª SEMANA.
PRESENTACIÓN DA ASIGNATURA. Exposición do profesor do plan global da asignatura: Obxectivos, contidos, competencias a adquirir, metodoloxía, exercicios e actividades, datas de entregas, sistema de avaliación e criterios. Presentación da bibliografía xeral do curso.
1ª SEMANA.
Exercicio 1: O valor do multidisciplinar. Reflexión sobre a creatividade contemporánea
2ª SEMANA.
TEMAS 1 e 2: A Subxectividade Romántica. Os inicios da arte contemporánea | Realismo e Revolución Industrial | Impresionismo e Posimpresionismo. Mulleres artistas no século XIX.
2ª SEMANA.
SUBTEMAS 1 e 2: O tránsito da obxectividade Neoclásica á subxectividade Romántica | Intensificación das ideas sobre creatividade, orixinalidade, individualidade... | A nova situación da arte e o artista | A paisaxe como expresión da subxectividade e o sublime | Connotacións éticas e de compromiso do Realismo | Novedades formais e lumínicas no Impresionismo e Posimpesionismo.
3ª SEMANA.
TEMA 3: Laberinto de movementos no tránsito de século. A Sezession Vienesa
3ª SEMANA.
SUBTEMAS 3: O inicio dos movementos anti-arte | O Taller Vienés: a obra de arte total | Gustav Klimt, Emilie Flöge e os Movementos da Reforma | Mariano Fortuny i Madrazo
4ª SEMANA.
VIAXE A ARCO. Con motivo da viaxe a ARCO a Facultade pon un servizo de autobuses gratuito para o alumnado. Para o máximo aproveitamento da viaxe, dende a asignatura ARTE E MODERNIDADE propoñemos un exercicio relacionado coa visita a exposicións temporais que coinciden co desenvolvemento da Feira. A estructuración do exercicio dependerá da oferta expositiva e detallarase con precisión a cada grupo na clase anterior.
4ª SEMANA. Exercicio viaxe a ARCO (detallarase na clase da semana anteiror)
5ª SEMANA
TEMA 4: A idea de vangarda como futuro ideal | Os Movementos fríos e as revolucións no dominio da forma: Cubismo | Sonia Delaunay: arte e vida | A provocación futurista.
5ª SEMANA
SUBTEMA 4: O valor do primitivo | O collague cubista | Novas concepcións espaciais | Nas marxes da modernidade: multidisciplinaridade e experimentación | Novos roles de artista e provocación (lectura de textos futuristas) O valor da provocación como parte do proceso creativo (F.T. Marinetti)
6ª SEMANA
TEMA 5: Os Movementos cálidos e as revolucións da cor | Fauvismo: Salón de Outono de 1905 | Mattise | Expresionismo e precursores: Munch e Ensor | Alemania: Teóricos e centros de incidencia | ""El Puente"": Kirchner e Nolde | ""El Jinete Azul"": Kandinsky e Marc.
6ª SEMANA
SUBTEMA 5: A importancia da cor no Fauvismo | Matisse: pintar coas tesoiras | A subxectividade Expresionista | Kandisnky: teoría e práctica | Hilma af Klint e o nacemento da abstración.
7ª SEMANA.
TEMA 6: Vangardas rusas e utopía | Constructivismo e Rayonismo | Arte e vida na Rusia revolucionaria: Rodchencko, Popova e Estepanova | Diaghilev e os Ballets Rusos (1909-1929)
7ª SEMANA
SUBTEMA 6: Malevich e o Realismo pictórico | Tatlin: o artista como constructor | Deseño gráfico, arte da proganda e vida cotía | Camiño da indiferenciación sexual: Popova e Estepanova | A fotografía como arte.
8ª SEMANA
SAÍDA DE ESTUDOS. Visita dunha exposición temporal por determinar. O contexto dunha Facultade de BBAA, atenta ao que artísticamente sucede ao seu arredor, obríganos a manter unha programación flexible para non desaproveitar o marco de reflexión e análise que proporciona a visita de exposicións fundamenais durante o periodo académico.
8ª SEMANA
EVALUACIÓN E OBXECTIVOS. A saída de estudos ten un carácter obligatorio, rexistrándose mediante un listado de firmas a asistencia dos alumnos. Asimesmo, o profesor valorará a necesidade de realizar un exercicio relacionado coa visita ou a impartición dunha clase específica para profundizar nos contidos da mesma. Todos os detalles relacionados aclararanse na clase da semana anterior.
9ª SEMANA
TEMAS 7 e 8: Utopía e Racionalismo estético: Holanda e Neoplasticismo | Piet Mondrian e Theo van Doesburg | Arquitectura e deseño como expresión do racionalismo | Bauhaus: utopía funcional e transformación social | O legado pedagóxico da Escola.
9ª SEMANA
SUBTEMAS 7 e 8: A arte total de ""De Stijl"" | Abstracción radical: Mondrian e Doesbrug | Os interiores abstractos: a confluencia da arte e a arquitectura | Bauhaus: a fusión da arte e a artesanía | Johannes Itten: utopía e practicidad | O profesorado da Bauhaus | Deseño Bauhaus | Oskar Schelmmer: O Ballet Triádico | Memoria e esquecemento: as mulleres na Bauhaus.
10ª SEMANA
TEMAS 9 e 10: Dada e os porqués da súa importancia | Os centros do Dadaísmo internacional: Suiza, Alemania e Nueva York | Marcel Duchamp e a súa inagotable estela | Surrealismo: del automatismo al onirismo | O surrealismo en Galicia | O retorno á orde artístico de entreguerras (1919-1930)
10ª SEMANA
SUBTEMAS 9 e 10: O Cabaret Voltaire | Tristan Tzara e o azar | Hans Arp e a pintura Dada | Arte e política: Jonh Heartfield e a fotomontaxe | Un caso especial: Hannah Höch | O artista como mecánico: Raoul Hausmann | Duchamp: a arte e o seu contexto | Daaalí | Mulleres artistas: Meret Oppenheim, Leonora Carrington, Dorothea Tanning, Lee Miller, Dora Maar, Claude Cahun | Surrealismo e moda.
11ª SEMANA
TEMA 11: O traslado da capitalidade artística de París a Nueva York | Expresionismo Abstracto Americano | Art of this Century: Peggy Guggenheim | A lenguaxe da abstracción en Europa | O caso español: El Paso e Dau al Set. Mulleres artistas e expresionismo abstracto.
11ª SEMANA
SUBTEMA 11: Contexto social, político e cultural da arte ""made in América"" | Clement Greenberg e a pintura xenuina | Arte e fama: Jack ""The Dripper"" | Análise de individualidades | O Informalismo europeo: Michael Tapié | Dubuffet e a Art Brut | O caso italiano: Lucio Fontana | A abstracción en España no seu contexto: análise dos seus principais representantes.
12ª SEMANA
TEMA 12: Transformacións no tránsito dos anos 50/60 | A nova conciencia cultural | Pop Art: unha arte para a ""mid cult"" | Os modelos británicos e norteamericanos | O caso español: Equipo Crónica e Eduardo Arroyo | Arte Cinético e Op Art.
12ª SEMANA
SUBTEMA 12: A bonanza do sistema capitalista: The American way of Life (contexto socio-cultural) | O auxe da hiperrealidad televisiva | Principales novedades estilísticas do Pop Art | Artistas de transición: Robert Rauschenberg e Jasper Jonhs | Andy Warhol e a Factory | A plenitude do Pop: Lichtenstein, Wesselman, Rosenquist, Ruscha, Segal | Pops periféricos.
13ª SEMANA
TEMA 13: As reconsideracións do obxecto e os sistemas de acumulación: Cesar, Arman, Tinguely | Yves Klein: O Novo Realismo Francés | Piero Manzoni: O nacemento da ironía posmoderna.
13ª SEMANA
SUBTEMA 13: Pierre Restany e o manifesto do Novo Realismo Francés | O desperdicio: compromiso e utopía | Experimentos Neo-dadaístas: a recuperación do legado de Duchamp | Klein e a sensibilidade pictórica inmaterial | A reinvención da pintura: antropometrías, disparos, rasgaduras...
14ª SEMANA
TEMA 14: A Arte Povera | A Arte Conceptual: antecedentes | O Conceptual Lingüístico | Conceptualismos hoxe.
14ª SEMANA
SUBTEMA 14: Arte Povera: Contexto socio-politico | Germano Celan: ""Arte Povera e im Spazo"": Modelos expositivos que marcan tendencia | Análise das principais individualidades Povera: Anselmo, Kounellis, Merz, Penone, Pistoletto... | O rastro Povera na arte contemporánea | Conceptualismos fundamentais e periféricos.
15ª SEMANA
TEMAS 15 e 16: Abstracción Post-pictórica | ""Menos é máis"": Arte Mínimal e as estructuras primarias da arte | Os modelos: Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd, Sol LeWitt, Robert Ryman | Accionismo Vienés | Body Art | Land Art.
15ª SEMANA
SUBTEMAS 15 E 16: O rexurdimento de Clement Greenberg | Outros Minimalismos nos 90 | A paisaxe como soporte artístico | Robert Smithson e os ""no-lugares"" | Outros modelos corporales-performativos | Feminismo e Body Art | O internacionalismo de Fluxus | Joseph Beuys: ""cada home un artista"".
Universidade de Vigo            | Reitoría | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000