Guia docente 2014_15
Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte
Grado en Educación Infantil
 Asignaturas
  Sociología: Sociología de la educación
   Metodologías
Metodologías   ::  Guia de metodologias docentes
  Descripción
Tutoría en grupo Descripción: este es un tiempo reservado para atender y resolver dudas del alumnado.
Durante este curso cada alumna/o deberá dedicar 3 horas la esta actividad.

Objetivos:
el Atención, seguimiento y orientación del alumnado.
el Intercambiar información, perspectivas y conocimientos.
el Favorecer el feedback entre las personas que componen el curso: entre el propio alumnado y entre docente y alumnado sobre los contenidos y tareas desarrolladas en la materia.
el Seguimiento de la comprensión de conceptos y contenidos así como resolución de dudas.
el Asesoramiento en la búsqueda de información.

Modalidad: guiada.

Naturaleza: teórica y práctica.

Escenario: despacho 113, aulas C o B

Grupos: reducido (entre 4 y 9).

Tareas del alumnado: identificar las dudas y problemas de comprensión y formularlas, se puede ser, con posibilidades de resolución.
Trabajos tutelados Descripción: actividades que realiza el alumnado, algunos ejemplos pueden ser:
-Recensiones sobre artículos científicos de actualidad.
-Trabajos monográficos
-Búsqueda de información en publicaciones, bases de datos, artículos, libros… sobre un tema en concreto.
-Proyectos: diseño y desarrollo de un trabajo de investigación que incluya parte o todas las actividades precedentes.

Quien se encargue de la docencia acotará y aceptará los temas de estudio propuestos por el alumnado. Realizará el seguimiento del trabajo y evaluará el proceso y el resultado final.

El objetivo es adquirir y consolidar conocimientos y formar parte fundamental del trabajo que se evalúa.

Modalidad: autónoma.
Naturaleza: práctica.
Escenario: no hay prescripción.

Se realizará en grupo reducido (3-4 componentes).

El alumnado realizará el trabajo a partir del guion proporcionado por la/el docente, disponiendo de las sesiones de prácticas (horas B) y de las sesiones de tutoría para facilitar el seguimiento de su trabajo.
Presentaciones/exposiciones Descripción: todos los trabajos tutelados en las sesiones prácticas deben ser presentados en público a todo el grupo en sesiones habilitadas la tal efecto al final del cuatrimestre, en las dos semanas lectivas del mes de enero. Se tendrá en cuenta a habilidad para comunicar y la capacidad de captar la atención del público así como la capacidad de síntesis y los recursos empleados.

También se pueden exponer, pero no es obligatorio, otros trabajos que se vayan realizando de forma voluntaria por el alumnado.

Estas exposiciones consistirán en presentar un tema concreto o un trabajo (previa presentación escrita en la que se evaluará el contenido).

Se trata de una metodología que trabaja una competencia nuclear y transversal cuyo objetivo es aprender a comunicar.

Los trabajos se expondrán en grupo -los que se realicen en grupo- o individualmente los que se hagan de esa forma con carácter voluntario.

Las presentaciones serán evaluadas en función de los criterios previamente establecidos, pudiendo incluso integrar la evaluación criterios y calificaciones incorporados por el alumnado.

Modalidad: guiada.
Naturaleza: práctica.
Escenario: aula común que cuenta con recursos tecnológicos (cañón de proyección, transparencias, conexión a Internet, vídeo o DVD…)
Grupo: grande, mediano o reducido.
Tareas del alumnado:
el Exponer el trabajo públicamente.
el Defenderlo, es decir, debe responder a las preguntas y posibles críticas constructivas de colegas y docentes.
lo Se podrán explicar en la parte final de la exposición los problemas y obstáculos surgidos durante lana elaboración del trabajo.
Foros de discusión • Descrición: esta é unha actividade, que se realizaría a través da plataforma virtual na que se poderán debater e intercambiar informacións e opinións de interese para o desenvolvemento teórico e práctico da materia, especialmete temas de actualidade ou de relevancia.
• Obxectivos:
o Abrir novas perspectivas e temas e traballar e consolidar coñecementos.
o Cuestionar(se) opinións persoais e posibles prexuízos.
o Desenvolver habilidades comunicativas.
• Modalidade: autónoma.
• Natureza: práctica.
• Escenario: non prescrito agás pola necesidade de conexión á rede.
• Grupos: individual ou reducido.

• Quen teña a cargo a docencia, ou incluso o alumnado, proporá un tema de debate ou de estudo, se é preciso nomearase alguén que dinamice ou modere o foro.
Resolución de problemas y/o ejercicios de forma autónoma • Descrición: formulación, análise, resolución individual, e de proceder debate en grupo, dun exercicio relacionado coa temática da materia de forma autónoma por parte do alumnado.

• Obxectivo
o Reflexionar sobre as cuestións principais da materia e relacionar teoría e práctica.
o Introducir novos conceptos e integralos cos antigos.
o Consolidar coñecementos.

A docente proporá ao final de cada tema dos que compoñen a documentación básica de consulta e estudo unha batería de cuestións ou exercicios denominadas actividades de autoavaliación, a resolución destas actividades integrará o contido do cartafol xunto coa documentación elaborada para os seminarios e outros traballos voluntarios. A docente poderá revisar este material que formará parte da avaliación final.

• Modalidade: autónoma.
• Natureza: teórico-práctica.
• Escenario: non prescrito.

• Tarefas do alumnado:
o Resolver a cuestión ou exercicio proposto pola/o docente a partir da documentación facilitada.
o Aínda que as actividades se realizaren de forma autónoma, o alumnado disporá en todo momento de sesións de titoría para que a docente poida realizar o aompañamento e seguimento desta metodoloxía.

Prácticas autónomas a través de TIC • Descrición: desenvolver con axuda das TIC prácticas de búsqueda de información, manexo de ferramentas básicas para deseñar táboas e gráficas, tratamento de datos e búsqueda de fontes estatisticas.

Desenvolveranse 2 sesións ao inicio do curso en horas B, as dúas primeiras semanas, e outras 2, tamén en horas B cando o desenvolvemento dos traballos o requira, é dicir. no momento en que se trate de buscar, procesar e presentar a información para os traballos. Aproximadamente terán lugar na 2ª, 3ª, e 4ª semana de novembro.

• Obxectivos:
o Facilitar a correlación entre a teoría e a práctica.
o Consolidar coñecementos.
o Utilizar programas ou recursos informáticos.
• Modalidade: guiada.
• Natureza: práctica.
• Escenario: aula de informática ou aula B e en grupo mediano.

• Que estea a cargo desta docencia deberá elaborar e proporcionar un guión para orientar a realización do traballo e das actividades concretas en cada caso, asemade deberá facer o seguimento da evolución da actividade do alumnado.

• Tarefas do alumnado: realizar a actividade proposta en tempo e forma.
Seminarios • Descrición: trátase dun tipo de metodoloxía que combina o traballo autónomo co guiado de aula. Pretende profundar e ampliar o contido xeral da materia pero a través dun tema específico tratado no programa xeral da materia. O tema escollido é: Socialización, educación e xénero
Terán lugar 8 sesións de unha hora en pequeno grupo (sesións de horas C) en semanas alternas co fin de dar tempo a preparar lecturas de textos e procuras de información etc..
• Obxectivo: adquirir, comunicar e consolidar coñecementos teórico-prácticos e fomentar a interactividade entre a docente e o alumnado.
• Modalidade: guiada.
• Natureza: práctica.
• Escenario: aula ordinaria con recursos tecnolóxicos.
• Grupos: reducido
• Tarefas do alumnado: procura, traballo de documentación, lectura e análise, para achegalo ás demais persoas participantes no seminario.
Actividades introductorias • Descrición:
Esta actividade realizarase na primeira sesión en gran grupo e terá unha duración de 2 horas.
Está encamiñada a tomar contacto e a dar e recoller información sobre a materia e sobre o alumnado (coñecementos previos, intereses e motivacións).

Presentarase unha curtametraxe que o alumnado terá que analizar en chuvia de ideas e despois sobre un guión proposto pola docente, quen preguntará sobre ideas e conceptos para coñecer o grao de afinidade e comprensión na materia.

TAsemade presentarase un exercicio práctico no que o alumnado terá que responder oralmete a unhas preguntas.

Na última media hora farase a presentación da específica do curso: obxectivos, contidos, metodoloxía, avaliación, etc.

• Obxectivo: comunicar amigablemente que se pretende atinxir con este curso e de forma somera coa materia de Socioloxía. aclarar no posible a finalidade da mesma e o seu interese.
• Modalidade: guiada.
• Natureza: teórica.
• Escenario: aula ordinaria.
• Grupo: grande.
• Tarefas do alumnado: participar activamente nas actividades.
Estudios/actividades previos • Descrición: sempre antes de cada sesión presencial maxistral (horas A) ou do desenvolvemento de traballo práctico (horas B) ou seminarios (horas C) o alumnado realizará as actividades previstas como previas.

O alumnado deberá procurar, ler e traballar a documentación ou o material proposto e facilitado pola/o docente.
o Pode ser para unha actividade teórica - procura de iinformación, análise e organización de documentación- ou a realización dunha tarefa que haxa de ser resolta con traballo práctico.
• Obxectivo: aprender e asistir ás aulas cun mínimo de coñecementos da materia que permita avanzar a bo ritmo e compartir coñecementos para facilitar o debate en sesión maxistral, seminario ou práctica.

Quen se encargue da docencia poñerá a disposición do alumnado o material de lectura ou as indicacións para obtelo.

• Modalidade: autónoma.
• Natureza: práctica.
• Escenario: Non prescrito.
• Realizarase en grupo reducido ou de forma individual.

• Tarefas do alumnado:
o Procurar a documentación (bibliográfica, bases de datos, Internet, etc.)
o Ler a documentación facilitada polo/a docente ou obtida de forma autónoma.
Sesión magistral Exposición, explicación e aclaracións do contido da materia:
Relacionar coa sesión anterior
Resaltar as ideas principais
Explicacións ordenadas e estruturadas

Exemplos (de actualidade, reais, etc.)
Relacionar os novos conceptos Asegurar a comprensión do contido empregando a exposición teórica ou a discusión e debate.

• Obxectivo: abrir portas a novos coñecementos
• Modalidade: Guiada, a presenza de docente é necesaria.
• Natureza: Teórica.
• Escenario: Aula ordinaria A (na que se desenvolven habitualmente as aulas).

Recursos tecnolóxicos (proxector, conexión a Internet, vídeo ou dvd…).

• Grupos: grande.

• Tarefas do alumnado: participar activamente na sesión (tomar notas, tomar a palabra, contestar preguntas…).
Resolución de problemas y/o ejercicios • Descrición: formulación, análise, resolución e debate de exercicios relacionados coa temática da materia.
A docente propón, ao final de cada tema, por escrito e de forma organizada unha batería de exercicios e actividades.
A documentación de consulta e lectura estará a disposición do alumnado e conforma a guía de orientación e análise, centra os puntos de interese, de ampliación ou de complexidade para a posterior discusión e posta en común na aula.
En hora A realizarase un exercicio escrito por cada tema que será recollido pola docente na aula para incorporase a avaliación.
En todas as sesións maxistrais a docente preguntará pola realización dos exercicios de autoavaliación, polas dificultades e dúbidas atopadas e recollerá os comentarios e achegas do alumnado comentados en público. Resolveránse na aula cantas dubidas se presenten deste xeito.

• Obxectivo: Reflexionar e relacionar teoría e práctica e proporcionar feedback ao alumnado sobre o proceso de aprendizaxe. Realmente é unha peza metodolóxica integrada, que permite aprender, consolidar, ampliar, autoavaliar e avaliar, e comunicar na aula.
• Modalidade: guiada.
• Natureza: práctica.
• Escenario: aula ordinaria con recursos tecnolóxicos.
• Grupo: grande.
• Tarefas do alumnado: o alumnado deberá resolver os exercizos propostos a partir do material de estudo facilitado pola docente. Posteriormente terá lugar unha posta en común.
Universidade de Vigo            | Reitoría | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000